Fesztivál a hadikikötőben: Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred nyílt napja
A Magyar Honvédség 170. évfordulós rendezvénysorozatának keretében az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (MH 1. HTHE) is megtartotta nyílt napját június 30-án, szombaton a bukolikus hangulatú újpesti hadikikötőben. Maga az alakulat egy eléggé érdekes hibrid képződmény, a tűzszerészek révén a honvédség egyik legrégebbi szervezetének számít, amely a Honvéd Dunai (Folyami) Flottilla felszámolása után kiegészült egy, a flottilla maradékából kialakított hadihajós alosztállyal is 2001. július 1-i határidővel és így jött létre az ezred a ma is ismert és a nyílt napon bemutatott formájában. Az önálló magyar hadihajózás megszüntetése szerencsére nem járt együtt az összes addig birtokolt eszköz és hajó teljeskörű leselejtezésével és bár erősen lecsökkent mennyiséggel, de a Magyar Honvédség ma is rendelkezik vízi katonai kapacitással, amelyet ezen a szombati napon a nagyközönség is megismerhetett, sőt birtokba is vehetett. A rendezvény „sztárjai” egyértelműen az MS-25 Neštin-osztályú aknamentesítő hajók voltak, folyamatos volt a tömeg körülöttük, láthatóan sokan akartak hazai vizeken „igazi” hazai hadihajókat látni. A Jugoszláviában gyártott hajókból hat került rendszeresítésre AM néven a nyolcvanas évek elején, ebből három a mai napig is szolgál és a NATO-ban egyedülálló folyami aknamentesítő kapacitása révén egy különleges tudást biztosít az ezred számára. A nagyon szép állapotban tartott hajók közül az AM-32 Dunaföldvár és az AM-22 Óbuda a rendezvény teljes időtartama alatt a „sétahajózást” biztosította a szerencsés regisztrálók számára és szinte folyamatosan a vízen tartózkodott (11 óra környékén lényegében már lehetetlen volt bekerülni bármelyik turnusba is, következőre szemfülesebbek leszünk…), míg az AM-31 Dunaújváros kikötött állapotában a statikus kiállítás része volt, de így legalább lényegében az utolsó csavarig végig lehetett fotózni. A rocsók (=rohamcsónakok, amelyekkel szintén lehetett a megfelelő védőfelszerelésben a Dunán száguldozni), az Újpest lakóhajó, az ezred frissebb beszerzésű motoros gumicsónakjai és a Katasztófavédelem által felvonultatott tűzoltóhajó mellett jó volt látni a szintén a flottilla hagyatékából származó AN2 aknásznaszádok szépen felújított példányait is. A teljes egészében hazai fejlesztésű naszádok közül a kilencvenes évek selejtezései után számos magánkézbe került, a Balatonon a mai napig megszokott látványnak számítanak, de 2005-től kezdődően néhány visszakerült az aktív szolgálatba, a nyílt napon pedig rögtön kettő is látható volt a megújult tűzszerész hajók közül (meg további pár darab kevésbé jó állapotában a kikötő félreesőbb területein, talán ők is a „feltámadásra” várnak).
Az ezred létrehozásakor nyilván nem a minél tartalmasabb majdani nyílt napok megtartásának lehetősége volt a fő mozgatóerő, de a gazdag program garantált egy olyan helyen, amin a hadihajósok osztoznak a tűzszerészekkel. Az egyértelműen látszódott, hogy a szervezők mindent megtesznek a nap sikere érdekében, a színpadon és a színpad melletti elkerített területen egymást érték az események lényegében percnyi üresjárat nélkül. A sportbemutatók (amerikai futball, karate, stb) és a koncertek (nagyon nem az én világom, de ebben semmi kritika nincs, énbajom), valamint a NAV Merkúr bevetési egysége és a katonai kézitusa mellett az ezred tűzszerészeinek és a robbanóanyag-kereső kutyás műveleti századnak a bemutatói vonzották a legtöbb nézőt, ami nem is csoda, tudjuk, ahol ebek vannak az csak jó lehet, az Andros F-6A nehéz tűzszerész robotot és az EOD-9 öltözékben feladatát végrehajtó tűzszerészt pedig igazi érdekesség volt látni munka közben, két alkalommal is tartalmas ízelítőt kaphattunk az ezred (főként missziós területen végzett) feladataiból, mindezt ráadásul szakértő kommentár mellett, ami nagyban segített teljes mértékben megérteni a látottakat. Vendéglátóink ráadásul a kikötő kisebb logisztikai és szerelő helységeiben komplett kiállításokat rendeztek be az ezred által használt technikákból, a tűzszerészek összes eszköze, búvárfelszerelések, robbantóeszközök, aknák és haditengerészeti kellékek tömkelege volt megtapogatható, adott esetben fel- és kipróbálható, hogy ezen eszközök végtelen türelemmel válaszolgató felhasználóit már ne is említsem. Természetesen egyetlen honvédségi nyílt napról sem hiányozhat a statikusan kiállított haditechnikák sora, nem volt ez máshogy itt sem, a hátsó bejáratnál kialakított félkörben egészen decens felhozatalba botlottunk. A T-72-es még mindig felnőttet és gyereket egyaránt instant tankmászásra késztet, de a kétéltű járművek, hídépítő monstrumok, a különböző Man és Rába teherautók valamint a tűzszerészek és tűzoltók járművei is folyamatosan szép tömeget vonzottak. Cougart most láttunk először, a leginkább az amerikai izomautó építés legszebb hagyományainak és a hadászati követelmények szerelemgyerekének tűnő jármű élőben az igazán brutális látvány, hazafelé a metrópótló helyett szívesen kipróbáltuk volna.
Mindent egybevetve a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred nyílt napja egy jól szervezett, roppant barátságos rendezvény volt, ahol a látogatottságra sem lehetett panasz (sőt! délelőtt 10 órakor már komoly tömegek voltak jelen a kikötő területén és a nagy érdeklődés folyamatosan kitartott a nap végéig), tökéletes időjárási körülmények mellett érdekes haditechnikák között vízparton tölthettük a napot, azt hiszem ennél többet aznapra már nemigen várhattunk az élettől…és ugyan „az elfeledett légierő” annak idején alapvetően egy dedikált repülési portálnak indult és ezt szeretnénk is többé-kevésbé a továbbiakban is megtartani, de az ilyen remek alkalmakért bármikor szívesen vízre (földre, stb) szállunk, köszönjük az élményt!
Fesztivál a hadikikötőben: Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred nyílt napja fotógaléria (nagyításához katt bármelyik képre):
szöveg: Restár Milán
fotók: Vaskó Tamás
A cikkben található fotók és a szöveg teljes egésze az elfeledett légierő szerzőinek szellemi tulajdonát képzik, utánközlési igény esetén kérünk, keress meg minket az elfeledettlegiero@gmail.com címen.