Az elnök gépei – bemutatkozik a Kassai Repülőmúzeum

A 2002. augusztusában megnyitott Kassai Repülőmúzeum (Múzeum letectva Košice) a pöstényi katonai park mellett Szlovákia legfontosabb haditechnikai kiállítóhelyének tekinthető, 50 feletti kiállított repülőeszközével pedig egyértelműen az ország legfontosabb avionatikai tárlata. Északi szomszédunk Csehszlovákia szétválása után gazdag szovjet eredetű légierőt örökölt a közös hadseregtől, amelyet azonban túl sokáig nem üzemeltetett, a kivont típusok és a kelet-európai szinten jelentős csehszlovák repülőipar gazdag öröksége pedig jó alapot nyújtottak a múzeum gerincének kialakításához, amelyet az egykori államfő, Rudolf Schuster repülés iránti vonzalma szerencsésen tovább gazdagított. A nyitást követő években folyamatosan érkeztek be az új szerzemények, így már 2004-ben szükségessé vált egy nagyobb méretű átalakítás és helybővítés, mai formájában a múzeum a 2006-os újranyitását követően látható. A gyűjtemény a repülőgépek mellett egy nagyságrendileg 1200 darabos, műszerekből, légkörvizsgáló eszközökből, hajtóművekből, fedélzeti berendezésekből és függesztményekből álló kollekcióval is rendelkezik, amelyeket helyenként kissé eklektikusan, de korszakok és tematikák szerint szétbontott kiállítóhelyeken mutatnak be általában elegendő mennyiségű szlovák és (helyenként) angol nyelvű magyarázó feliratok mellett.

A Kassai Repülőmúzeum kiállítása négy (pontosabban öt, de az ötödik nem kötődik a repüléshez) nagyobb, a különálló hangárok miatt fizikálisan is szétválasztott egységre tagolható: a repülés kezdeti időszaka 1945-ig, repülés és légierő 1945 után napjainkig, légijármű technológiák és repülőgép konstrukciók. A fedett hangárokon kívül a nemzetközi reptér mellett található tágas területen számos repülőgép található még a szabadban illetve a gyűjtemény legérdekesebb „vegyes” része egy különálló fedett tárolóhelyen. A bejárathoz legközelebb eső hangár részletesen bemutatja a régió repülésének hőskorszakát, a közös múlt révén természetesen erős és hangsúlyos magyar vonatkozásokkal (elég csak Kvasz András és Zsélyi Aladár nevét megemlíteni), a csehszlovák repülőgépipar háború előtti típusait jó állapotban tartott relikviák képviselik, míg velük szemben az átláthatóan berendezett tárolókban a korszak sok jelentős német, francia és cseh hajtómű típusa látható, a tárlatra viszont a „koronát” egyértelműen a kijáratnál álló, korhűen helyreállított Bf-109 G-14/AS teszi fel. Herbert Maxis 1945. januárjában, Németország felett lelőtt „Messzerének” roncsa 1988-ban került elő, majd 2012-ben került Szlovákiába, rekonstrukciós munkálatai pedig több lépcsőben, eredeti alkatrészek felhasználásával és a szlovák állam 79000 eurós támogatásával egészen 2016-ig tartottak, ünnepélyes átadására tavaly került sor, azóta is a gyűjtemény egyik igazi kuriózuma.

A másik három hangárban berendezett kiállítás tematikájából adódóan kevésbé egyértelmű profilú, a tárlatok kis túlzással egy egységet alkotnak, a kiállított mennyiség és minőség helyenként már a befogadást gátló módon gazdag, de persze ez egy örök nehézség a muzeológián belül, megtalálni a helyes egyensúlyt a széleskörű ismeretterjesztés és a „megmutatok mindent amim van” túlzásai között. Mindenesetre az összes hangárt érdemes minél alaposabban bejárni, a Me-262 háború után utángyártott cseh változatának, az AVIA S-92-nek az épségben megmaradt (bár kissé viseltes) sugárhajtóműve, vagy a lényegében a vázszerkezetig visszabontott MiG-21 MF mindenképpen különlegességnek tekinthető, hogy csak a legnagyobb „turistalátványosságokat” említsem. A hajtóművek, polgári és katonai repülőgépek, műszerek, oktató metszetek és komplett fedélzeti rendszereket bemutató installációk mellett helyet kapott természetesen Szlovákia egyetlen műrepülőcsapatának, az L-39 Albatrosokkal repülő,„Biele Albatrosy”-nak az emlékkiállítása is, a mai napig kultikus alakulat számos helyen megjelenik a múzeum területén valamilyen megemlékezés formájában (sajnos a jellegzetes szláv színekre festett repülőgépekből kiállított darab jelen pillanatban a múzeumban nem látható, leszámítva egy farokrészt, amely az egyik hangár belső falából áll ki …). A legújabb, 2008. augusztusában átadott, szintén külön épületben elhelyezett általános közlekedési jellegű kiállítás a Nyíregyházi Aero Club ajándékaként érkezett Rubik-féle Góbét leszámítva nem a repülésre fókuszál, a Cassovia Retro gyűjteménye jól bemutatja az elmúlt évtizedek csehszlovák autóiparának javát (magyarán Škodák minden mennyiségben, bár én a cég legendás rally autóit erősen hiányoltam…), kiegészítve a szocializmus időszakának apróbb autós tárgyi emlékeivel.

A Kassai Repülőmúzeum központi tere kétségkívül a biztonságos fedett helyen elhelyezett „Elnöki gyűjtemény”, azok a repülőgépek, amelyeket Szlovákia 1999-2004 közötti köztársasági elnöke, Rudolf Schuster külföldi partnereitől ajándékba kapott. Az egykori elnök repülés iránti szenvedélye eleve sokat segített a múzeum létrejöttében és fennmaradásában, a 12 országból származó kollekció pedig egy igen komoly gyűjteményt jelent. A teljesség igénye nélkül érkezett F-104 Starfighter Olaszországból, F-4FII Phantom a Luftwaffétól, Mirage III és IIIRS Franciaországból és Svájcból, Svédország egy Drakennel és egy Viggennel képviselteti magát, de olyan igazi különlegességekbe is belefuthatunk, mint a Leonyid Kucsma ajándékaként kapott ukrán Szu-15TM Flagon vagy a még ritkábban látható kínai MiG-19 parafrázis, a Nanchang Q-5D Fantan, amelynek értelmezése egy külön feladvány is lehetne, annyi helyről sikerült az elemeit összeollózniuk az ázsiai kollégáknak. Az ajándékozók sorából szerencsére Magyarország sem maradt ki, az egykori Fürkészdarázs századból származó 05-ös oldalszámú Szu-22 M3 egyszerre felemelő és elkeserítő látvány, hiszen az itthoni nagyjavítást követően nagyságrendileg 15-20 repült óra után kivont repülőgép hazai környezetben már nem látható módon tökéletes, szinte felszállásra kész állapotban van, ugyanakkor egyértelmű mementója az „elfeledett légierő” elherdálásának. Egyébként az összes kiállított repülőgépről elmondható, hogy remek állapotban van, ez nagyrészt főleg a múzeum egykor a csehszlovák (és szlovák) légierő repülő műszakijaiként szolgáló személyzetének köszönhető. A gyűjtemény jó néhány darabja a saját lábán (pontosabban szárnyán…) érkezett (F-104S, Mirage IIIRS, JAS-37 Viggen, F-4FII) és csak a helyszínen hatástalanították őket, a már nem repképesek pedig szétszerelve kerültek Kassára, összeszerelésük során a múzeum személyzetének szintén nagy szerep jutott.

Az elnöki gyűjteményben is látható egy, még a közös légierőből származó festésű, de már szlovák felségjelű MiG-29A, de az egykori csehszlovák légierőnek két szabadtéri sor is emléket állít az ország kettébomlása után rövid ideig még rendszerben tartott, de viszonylag gyorsan kivont típusok formájában. Szlovákia a MiG-23 MF és MLD kivételével gyakorlatilag minden rendszeresített repülőeszközből kapott egy meghatározott arányszám szerinti mennyiséget, így az eleve Szliácson állomásozó MiG-21 századok mellé rövid idő leforgása alatt igen nagy mennyiségű változatos haditechnika érkezett, de sem a Szu-25, sem a Szu-22M4, sem a különböző MiG-21 variánsok nem maradtak sokáig hadrendben, az utolsó hírmondónak megmaradt MiG-29-eseket pedig hamarosan az újonnan vásárolt F-16V-k váltják majd. A kültéri állóhelyeken természetesen a MiG-21 különböző alváltozatai dominálnak (külön sorral rendelkeznek a múzeum bejárat felőli oldalán, köztük olyan különlegességekkel, mint a licencgyártásban készült F, vagy az itthon nem rendszeresített R felderítő verziók), míg a lassan felújításra érett Szuhojok még kissé kopottan is szép és méltóságos látványt nyújtanak.

A Kassai Repülőmúzeum tavasztól-őszig mindennap, jelképes pár eurós belépti díj ellenében látogatható (érdemes az 1 eurós külön fotósjegyet is kiváltani) és bár infrastrukturális hiányosságai a szolnoki Reptár kényeztetése után riasztónak tűnhetnek (bazár, ajándékbolt, büfé vagy legalább egy kávéautomata igazán elférne a területen), de a közelsége és itthon nem látható gazdag gyűjteménye miatt meglátogatása legalább egyszer az életben (vagy akár évenként…) kötelező.

Az elnök gépei – bemutatkozik a Kassai Repülőmúzeum fotógaléria (nagyításához katt bármelyik képre):

Köszönjük a Kassai Repülőmúzeum munkatársainak támogatását és ottjártunkkor tapasztalt segítőkészségét, amellyel nagyban hozzájárultak cikkünk elkészüléséhez!

szöveg: Restár Milán
fotók: Vaskó Tamás
A cikkben található fotók és a szöveg teljes egésze az elfeledett légierő szerzőinek szellemi tulajdonát képzik, utánközlési igény esetén kérünk, keress meg minket az elfeledettlegiero@gmail.com címen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.