Gripenek egymás között: Lion Effort 2018, Kecskemét

Idén ismét Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázison került megrendezésre a JAS-39 Gripen-t használó európai országok Lion Effort elnevezésű többnemzeti repülőharcászati gyakorlata. A szeptember 24-e és október 4-e között zajló Lion Effort 2018 immár negyedik a sorban és a kecskeméti repülőbázis is bevált helyszínnek számít már, hiszen az első ilyen közös gyakorlatot is itt tartották 2009-ben cseh, svéd és hazai részvétellel. A háromévenkénti esemény következő felvonása az értelemszerűen legnagyobb Gripen felhasználó Svédországban, a Ronneby légibázison volt megtartva, ezt követte 2015-ben a csehországi Caslav, majd a rotációs rendszerben ismét Kecskemét lett a házigazda. A gyakorlat sajátossága, hogy az összes felhasználó jelenléte szinte kivitelezhetetlennek látszik, hiszen Európán kívül a Dél-Afrikai Köztársaság, Brazília és a Thai Királyi Légierő is rendszeresítette a Gripen-t, de a távoli országok képviselői ezúttal is saját gépeik nélkül, megfigyelőként voltak jelen, illetve a kétüléses változatok hátsó ülésében résztvevői lehettek a gyakorlat repülési feladatainak is.

A Lion Effort gyakorlat VIP és média napjára október 2-án került sor a kecskeméti repülőtér 8-as lefedésében kellemetlen nyálkás őszi időben és igen nagy érdeklődés mellett. A rövidre szabott délelőtti program során először Gróf Gergely alezredes, a kecskeméti bázis repülőműveleti főnöke angol nyelvű prezentációjában bemutatta a gyakorlat történet, résztvevőit, metodikáját és célkitűzéseit. A legnagyobb résztvevő kontingenst a svéd 172. repülőszázad képezte 8 darab JAS-39C repülőgépével, Csehország a 211. repülőszázad 4 JAS-39C-jét telepítette át Kecskemétre, míg a hazaiakat 6 C és D változatú Gripen képviselte. A gyakorlat feladatainak végrehajtásában ezen kívül részt vett még a NATO egy E-3A AWACS légtérellenőrző repülőgépe (amelybe a legváratlanabb helyeken lehetett „belefutni” az elmúlt napokban a szpotterek legnagyobb örömére), valamint a Magyar Honvédség részéről az MH 12. Arrabona légvédelmi rakétaezred SA-6 Kub és Mistral alegységei, a szolnoki Helikopter Bázis JTAC előretolt repülésirányítói és az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred. A majd két hetes közös repülések fő célkitűzései között szerepelt a meghatározott feladatok végrehajtása komplex multinacionális környezetben; a koordináció és interoperabilitás fejlesztése a résztvevő légierők között; a különböző fegyverrendszerek integrálása a feladatok végrehajtása során valamint a NATO védelmi rendszerének keretében végrehajtott támadó és védelmi műveletek közös tervezésének és végrehajtásának gyakorlása. A feladatok között szerepeltek látóhatáron belüli egy-egy és egy a kettő elleni valamint látóhatáron túli négy a kettő elleni imitált légiharcok és földi támadó hadműveletek egyaránt.

A közös gyakorlat kardinális részét képezte a végrehajtott feladatok leszállás utáni mindenre kiterjedő elemzése és értékelése is, ennek a folyamatnak a műhelytitkaiba a Svéd Királyi Légierő századosa, Max Villman avatta be a résztvevőket, azaz a hat jelenlévő nemzet katonáit és a vérmérséklete szerint vagy bőszen jegyzetelő vagy az ingyen pogácsára hasonló vehemenciával rárabló civileket. A százados prezentációja után (ismét meg kellett állapítanom, hogy a Skandináviából érkezett „kollégák” mennyivel magabiztosabban és otthonosabban mozognak az idegen, angol nyelvi környezetben mint kelet-európai sorstársaik…) Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka összegezte a gyakorlat tapasztalatait és tanulságait, majd az előre leszervezett interjúk után a teljes fegyverzetét felvonultató 35-ös oldalszámú JAS-39C impozáns társaságában végrehajtott sajtótájékoztató véget ért és kezdetét vette a médianap második, szabadtéri része, melynek keretében lehetőségünk nyílt a három nemzet repülőgépeinek a leszállását és állóhelyre gurulását szinte testközelből megtekinteni -és természetesen rommá dokumentálni.

Extra programként megnézhettük a légierő két új csapatszállító Airbus A319 repülőgépe közül a 604-es oldalszámúnak a felszállását, a közeli Juliet állóhelyen „leparkolt” vadászgépek felett elhúzó egykori utasszállító impozáns látványt nyújtott, főleg ilyen közelségből. Az aznap délelőtti COMAO feladat végrehajtásában résztvevő 12 Gripen kettő, három illetve négy gépes kötelékekben folyamatosan érkezett meg a repülőtér felé, a leszállások sorát a hazaiak nyitották (és zárták), őket követték cseh és svéd társaik, szerencsére mindannyian szinte szó szerint az orrunk előtt gurultak be a számukra kijelölt állóhelyekre. A gépek a feladat végrehajtása során szárny alatti póttartályokkal repültek, valamint a 31-es és 44-es oldalszámú magyar C és D egy-egy Litening célmegjelölő konténert is hordozott a törzs alá felfüggesztve, a svédek közül néhányan pedig az Iris-T légiharc rakéta gyakorlóváltozatát tették a szárnyvégi tartók egyikére. Az „egyenszürke” gépek között az üde színfoltot a csehek 9240-es oldalszámú JAS-39C-jének póttartályai jelentették, az egyik nemzeti színekben, míg a másik a caslaviak Tiger Meet részvétele miatt tigrismintában pompázott, ettől eltekintve a díszfestésű repülőgépek látványát sajnos nélkülöznünk kellett, de ez persze mit sem vont le a kedd délelőtti „kerozinorgia” élvezeti értékéből, személy szerint boldogan kiegyezek vele, hogy minden munkanapom így kezdődjön.

Gripenek egymás között: Lion Effort 2018, Kecskemét fotógaléria:

Az akkreditációt és a lehetőséget köszönjük a HM Sajtó és Kommunikációs Osztálynak és a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.